Tussenstand

Daar issie dan: dag 30. Weer een meetmoment: gewicht, taille- en heupomvang. Onderhand doe ik het programma op een andere manier, een manier die ze wel noemen: paar gerechtjes van hen, paar van mezelf. Echt Maggie;)  Dus dag 30 is onderhand de zestigste dag sinds ik ermee ben begonnen. En… alles is een paar kilo en centimeters omlaag 😀

De metingen: gewicht van 75 naar 73 kg, heupomvang van 109 naar 105 cm, buikomvang van 83 naar 80 cm. Da’s 1 kilo, 2 cm van de heupen en 1,5 cm van de taille per maand 🙂

Ik merk dat m’n hongergevoel anders is. Als ik nu iets rijk aan vetten eet, zit ik sneller vol. Als ik iets eet wat rijk is aan eiwitten, zit ik sneller vol. Als ik iets met weinig groente eet, mis ik dat – zeker op brood! Bovendien ben ik me er bewuster van dat ik vol zit. Nog niet bij elk soort eten alleen maar wel bij veel van wat ik doorgaans eet (helaas, helaas! blijven curry’s ervoor zorgen dat ik dooreet, such a shame).

Ik schreef in mijn vorige post dat ik de vetten ging verdubbelen en meer eiwitten zou eten, omdat ik meer ging bewegen: fietsen naar m’n werk (ruim een halfuur en zeker twee keer per week) en sporten, en ook weer dansen. In de tweede week nadat ik terug was uit Londen en direct na terugkomst fanatiek was begon met 3x HIIT-training en 2x fietsen naar werk per week en ook nog eens een les yoga, én nog dansen, merkte ik dat ik energie tekort kwam en dat ik lang spierpijn had. Nu eet ik een eetlepel eiwitpoeder van het merk Purition (halve portie) per smoothie en havermoutontbijt. Daarnaast voeg ik graag kikkererwten aan salades toe en ook tempé (en soms tofoe) gaat weleens op brood, door de salade of in het avondeten. Hierbij probeer ik erop te letten dat ik koolhydraten eet voor het sporten voor de energie en eiwitrijker na het sporten voor het spierherstel.

Wat vetten betreft blijf ik een beetje bij de Green Happiness: met weinig tot geen olie bakken, het weglaten uit marinades, in dressings de hoeveelheid olie halveren (ik voegde al minder toe bij de meeste maar experimenteer met hoe weinig olie het smakelijk blijft). Ik eet voornamelijk avocado en kokosolie. Soms wat nootjes, en olijfolie, ook om in te bakken (en: hoera! Eindelijk heb ik de spuitbussen olie ontdekt, die ik al in 2008 in Mexico was tegengekomen 😀 En toen gaf Alynda me de tip het zelf in een pompflesje te doen… waarom heb ik daar nooit eerder aan gedacht?! Hahahaha..! Scheelt ook weer broeikasgassen 😉 ) Vetten stoppen mijn hongergevoel, vooral avocado. En in de middag drie paranoten ook 🙂

De klachten die ik had opgeschreven zijn veelal hetzelfde gebleven, sommige zijn verminderd maar niets is weg.

Wat valt me nu op:

  • na de lunch, als ik veel eet – dus overeet, waar ik me nu bewuster van word – krijg ik een middagdip
  • een broodmaaltijd kost me energie
  • m’n huid is nog niet zoveel veranderd, wel verbeterd
  • ik slaap minder goed door
    • mogelijke redenen: chocolade, volle maag, warm weer, geluidsoverlast in mijn straat
  • vooral als ik ben wakker geworden doe ik er lang over weer in slaap te vallen
    • mogelijke oorzaak: een vriend tipte me een tijd geleden over de relatie tussen het tijdstip van de dag en bepaalde organen. Een snelle zoekopdracht online vertelt me dat de tijdstippen die ik wakker ben, vaak tussen ongeveer 3 en 5 uur, verbonden zijn aan de longen. Laat ik nu net al bijna drie weken last hebben van mijn longen… bijbehorende emoties: verdriet, vooral door verlies, en droefheid (grief en sadness). Iets verder doorgetrokken zijn dat hartenleed (grief) en zielenleed (sadness). Emoties die rond diezelfde tijd zijn getriggerd door een overweldigend besef van dat ik niet meer ‘op alleen’ wil gaan, voor mij een soort overlevingsmodus, maar dat ik wil delen, wil verbinden, ‘samen’ wil zijn en doen: niet alleen wonen (ik ben nu aan het kijken met een vriendin naar een huis), niet alleen willen reizen, niet alleen willen dansen, niet alleen willen werken. Me gesteund voelen en anderen steunen. Samen. Tijd om te gaan delen en nog meer te gaan leven!
  • Voor de rest: m’n concentratie is iets verbeterd, energiedips lijken hetzelfde (ochtend en middag) en soms ben ik nog lusteloos, hoewel ook minder. Ik krijg weer zin om dingen te doen.

Ik merk dat weer werken en de draad weer oppakken in NL de tijd voor koken verkorten, waardoor het weer iets minder leuk wordt. Veel nieuwe recepten uitproberen doe ik dan ook niet, gelukkig heb ik een blik vol favoriete recepten die me gelukkig maken en dan kan iets nieuws dat tegenvalt er wel even tussendoor. De recepten uit het kookboek blijven deels tegenvallen, hoewel ik vermoed dat dit ook te maken heeft met het superzware weer van de afgelopen paar weken – sinds ik terugben eigenlijk en toen in Londen ook al. Wéken aan weer rond de 30 graden, wat een mazzel. Ik laad er wel door op.

Aside | Dit bericht werd geplaatst in voeding. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

