Terug van vakantie! Daar ben ik weer :)

Terug van weg geweest. Ondanks mijn doel elke week te bloggen op mijn vakantie, drong het tot me door dat het stellen van doelen misschien niet bij een vakantie hoort… in elk geval niet bij de tweede helft van deze ūüôā ha ha. Ik ben onderhand bijna twee weken terug in Nederland en – bijna – weer gewend aan al die dingen die ik deed: werken, dansen ’s avonds, sporten, vrienden (proberen te) zien, enzovoorts. En nu maak ik toch echt vrij voor dit volgende blog. Het komt ook deels omdat ik, toen ik eenmaal doorhad dat ik ook vakantie had, en omdat ik merkte dat ik het green-happiness-50-dagenplan nog aan¬†mijn persoonlijke behoeftes moest aanpassen – wat¬†de dames¬†aanbevelen in de inleiding – een en ander heb veranderd en nog niet wist hoe ik dit zou verwoorden hier: het is namelijk geen 50-dagenplan meer.

Gelukkig ben ik dat te boven en schrijf en smul ik gewoon lekker door! M’n vorige blog ging over het eten, dus dan zou ik nu weer naar de green info bladen en emergency pages kijken. Ik hou mezelf echter niet voor de gek en ga wat sneller door de afgelopen weken heen, ik wil zo snel mogelijk over ‘het hier-en-nu’ bloggen!

Het komt erop neer dat ik ongeveer de helft van de maaltijden heb aangehouden en de andere helft buiten de deur heb genuttigd met m’n matties uut Zaantje: smaakexplosies van de pizza’s van¬†Fed by Water,¬†hemelse¬†milkshakes en ‘just like the real deal’-fishless & chips bij¬†Black Cat,¬†extatisch¬†ijs bij¬†Cookies and Scream, een zoetzachte BBQ-y jackfruit burger bij¬†Vegan Hippo, nog meer ijs bij¬†pristine¬†Yorica, Italiaans eten in een echte Londense¬†dubbeldekkerbus¬†(ok√©, ernaast, het was te warm – what’s happening in London?! – maar wel even 2 minuten boven gezeten voor de ervaring). Nog spontaan een nachtje in Brighton gelogeerd (er was een bed over) en de volgende heerlijk over de Zuid-Engelse heuvels getrokken ‚̧ Daarna nog tot mijn verbazing van een dagje regen mogen genieten voordat ik terugreisde naar Nederland. Met nog een dagje miezerregen een paar weken daarvoor maakt dat twee dagen regen in een maand, da’s een record voor de Engelse zomer ūüėČ Overigens heb ik mijn decennialange aversie tegen pizza achter mij kunnen laten na Brightons pizzeria¬†Purezza’s 4-kazenpizza, thank you, en ook Fed by Water: twee dagen kaaspizza’s gegeten en na de smaakexplosies¬†van¬†Feds 7-kazenpizza was¬†deze¬†van Purezza exact dat wat je van een kaaspizza verwacht: je wilt het elke dag wel eten. Heerlijk met rucola. Overigens is alles volledig plantaardig.

Goed, dat betekende dat ik de derde week van Green Happiness over meer dagen heb uitgesmeerd. Daar ben ik thuis mee doorgegaan, ook omdat ik ‘opeens’ als een malle ging sporten. Zo heb ik vorige week donderdag 40 km gefietst (met 31 graden, oeps) en doe ik om de weekdag HIIT-training bij de sportschool om de hoek. Een dag sportschool, andere dag fietsen (naar m’n werk een dorp verderop). En in het weekend yoga. Ik heb het geweten… Ondanks dat ik week 4¬†al¬†heb afgesloten, ben ik er nu pas achter hoe ik de dagen wil indelen: extra eiwitten en extra vetten, zo’n beetje het dubbele. Als een smoothie of havermout als ontbijt op het programma staat, dan voeg ik een eetlepel eiwitpoeder toe (halve portie). Elke dag een kwart tot een halve avocado erbij. Tempeh voor bij maaltijden of een¬†grotere¬†hoeveelheid van het eiwitrijke product van die maaltijd (champignons, peulvruchten, en bepaalde granen als ik die dag intensiever sport zoals boekweit of quinoa, omdat daar ook relatief veel koolhydraten in zitten) en calorie√ęn kan ik ook ophogen door meer groente en fruit. In plaats van de ratio 80/10/10 (koolhydraten, eiwitten, vetten) verdubbel ik mijn vetinname, neem ik meer eiwitten en eet ik iets meer groente en fruit, wat zou de ratio daarvan zijn? 70/15/15? Of 65/15/20? Of 60/?/?… Wat denken jullie? Ach zolang ik me er goed bij voel, is het ook goed. Dan werkt het namelijk voor mij. Ik ben benieuwd naar wat ik er¬†straks¬†over schrijf! Plan treedt in werking zodra de eerste avocado van m’n netje van de AH rijp is (zijn jullie ook aan het sparen voor die handige, bisphenol A-vrije (scheelt toch weer √©√©n slecht stofje in plastic), vacu√ľmtrekbare opbergdoosjes?).

Over week 3 en 4: superlekkere ontbijtjes, de boerenkool komt me de keel uit, ik heb seizoensfruit gebruikt voor de tussendoortjes die uit fruit bestaan (eerste keer afwijken van het programma: I can do it!), ik begin – bepaalde – pure chocolade dan ein-de-lijk te waarderen (is dit een goed teken?) en ik merk nu duidelijk de effecten van deze manier van eten: als ik iets eet dat rijk is aan vet, zoals een ijsje, zit ik daar uuuuuren vol van. En van grote porties, groter dan 80% van mijn maag gevuld, daar merk ik duidelijk de negatieve effecten van. Producten met suiker zorgen voor trek. Nog steeds houd ik niet van een rammelende maag. De¬†middag- en¬†avondmaaltijden bevallen wisselend, er zitten een paar receptjes bij die voor herhaling vatbaar zijn maar ook een paar die op de zwarte lijst gaan.¬†En ook wat leuk-om-een-keer-te-proberengerechtjes. Op m’n werk zijn ze in elk geval onder de indruk. Sterker nog, er wordt gespeculeerd of ik daar niet iets mee kan gaan doen..! To be continued…

Foto’s! Ja, een aantal gerechten MOESTEN op de foto, ze vroegen erom, en anderen ook, en ik doe het met liefde (ook al waren ze niet allemaal even smakelijk):

DSC_0329

Boven: bietenburger op aardappel-rozemarijnbrood met kiemen en spinazie met plakjes tomaat, komkommer, wortel en bleekselderij: jammie!

Onder: pestrisotto met gegrilde courgette en linzen: leuk om eens te maken

DSC_0330

 

DSC_0322

Boven: quinoa-boerenkoolprutje: mwoah, helaas…

Onder: een prachtig roze smoothie die met de spinazie erbij tot ehh iets anders werd omgetoverd – wel lekker!

En terug in NL, met m’n oude telefoon:

Boven: gevulde pompoen in de maak en op het bord! Best lekker, ga ik nog eens mee experimenteren. Op m’n werk waren ze ondersteboven van mijn lunch de volgende dag ūüėČ

Onder: nog zo’n lunch die impact maakte op m’n werk, salade met linzen, tzatziki, gegrilde aubergineplakken (leek wel chips!) en zelfgemaakte tzatziki; lekker! Nog zo eentje om verder mee aan de slag te gaan, ik denk andere soort linzen of bonen of erwten ervoor in de plaats om mee te beginnen ūüôā

DSC00210

DSC00215

Boven: variatie op wraps: Club Wrap van ma√Įstortillawraps met falafel, geraspte rode kool, kerstomaatjes, zelfgemaakte tzatziki en spinazie. Mjam!

Onder: zoet ontbijt van zelfgemaakte dadelpasta, plakjes banaan en geraspte chocolade! Traktatie ūüôā

DSC00211

Als het meezit, upload ik nog meer foto’s vanaf een telefoon geleend van mijn lieve ‘schoonzusje’ Liza. Die daarna wordt een definitieve…

Liefs!

Aside | Dit bericht werd geplaatst in gezondheid, health, voeding en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

