Week 2 van mijn 50 Days of Green Happiness

Ow, ow, ow… wat heb ik deze week lekker gegeten! ALLE ontbijtjes waren smakelijk en vullend, geweldige start van de dag! Maar voordat ik over de smakelijke maaltijden vertel, eerst wat me opvalt deze week:

  • ik blijf vanaf de lunch trek houden, net als in week 1
    • de neiging om te snaaien heb ik wel minder, heeft dit te maken met dat ik eraan wen of met iets anders? Ik merk dat ik voor de tv er telkens aan herinnerd wordt maar achter de pc het kan vergeten (eerdere conditionering: eten tijdens tv kijken en werken voor een pc?)
  • m’n huid is kalmer! Hoewel er ook nieuwe oneffenheden komen, is dat niet zo heftig als normaal
    • mogelijke oorzaken: wennen aan dieet, snaaien, menstruatiecyclus, de (rauwe) cacao die is geïntroduceerd deze week
  • ik slaap minder goed door
    • mogelijke redenen: gewend aan dat ik in Londen zit, gevoel alsof ik iets moet doen, cacao
  • ik ga nog minder vaak naar de wc
    • betekent dit dat m’n lichaam efficiënter omgaat met waarmee ik het voed? Hoe komt dat? Er zit een opbouw in het programma, kan het hierdoor komen? M’n lichaam kan, door de puurdere voeding, efficiënter werken wellicht. You go, body!
  • Voor de rest: m’n concentratie is nog niet veranderd, energierips lijken hetzelfde en soms ben ik nog lusteloos – eigenlijk hetzelfde als vorige week. En ik slaap iets minder goed deze week, dus de oordoppen gaan weer in.

M’n plezier in het koken houdt aan 😀 Ik ben ook opgehouden een wekker te zetten, vorige week ergens. Ik word vanzelf wakker, ergens tussen half acht en tien. Ergens knaagt het nog dat ik iets ‘hoor’ te doen op vakantie. Ik ben begonnen met een paar minuutjes meditatie per dag, dat lijkt te helpen. De tijd nemen voor dingen maakt alles zoveel prettiger voor me en mediteren ondersteunt dat. Diep ademhalen! Ik werd me er ook even heel erg van bewust dat ik m’n bovenlichaam naar voren knik als ik zit, vooral voor een pc-scherm en als ik tv kijk, lig ik op de bank en is dat ook een beetje het geval. Daarmee komen toch wat ingewanden in de knel. Gelukkig realiseer ik het me nu steeds vaker als ik het doe en kan ik corrigeren.

De ontbijtjes deze week:

En dit was lekker! Wentelteefjes in de paninigrill. Ow, dit vulde goed! En het staat nog een keer op het programma ❤

DSC_0192ontbijt10

Boekweitcrunch, even omscheppen tijdens het roosteren

Boekweitcrunch, een niet onbekend fenomeen, hoort bij een paar ontbijtjes deze week:

Dit is de Green boekweitcrunch, de ‘beginnerssmoothie’ (banaan-spinazie-amandelmelk) afgemaakt met boekweitcrunch. Ik heb er nog wat eiwitpoeder overheen gestrooid, want ik wil dat hongergevoel niet constant voelen en eigenlijk vooral niet snaaien – en een eiwitpoeder uitproberen van een merk waar ik vorig jaar verliefd op ben geworden, zodat ik kan beslissen of ik een zak mee naar huis neem 🙂 En het vulde heel goed! Beetje eigen inbreng maar. Normaliter houd ik het niet zolang vol op groene smoothies maar met deze toppings was het een paar uur goed zo 🙂

De boekweitcrunch is veel meer geworden dan dat ik nodig heb deze week, ondanks dat ik het recept heb gevolgd. Hoera! Ik kan het dus nog veel vaker gebruiken 😀 Zoals op de Skinny Pumpkin Mousse, het ontbijt voor twee dagen. Een keertje zo, een keertje uit de oven (ja, ik heb het ontdekt door die havermoutpapjes!) en dan ook nog met wat kokosrasp en cacaonibs. Mmm! En vullend! Ik heb ook wat minder kokosbloesemsuiker gebruikt, een derde minder ongeveer, en dat was nog prima te doen. Geeft weer ruimte voor een ‘drizzle’ maple syrup, overigens… 😉

De snack deze week is bananenbrood – en zelfs een keer als lunch, met cacao! Ik merk dat ik cacaopoeder niet zo superlekker vind hierbij, dus ik heb wat cacaonibs toegevoegd. Omdat cacao, net als koffie, stimulerend werkt, eet ik het niet na vier uur ’s middags – slechts bij uitzondering, als ik bijvoorbeeld nog ga dansen ’s avonds (of omdat het in dit boek staat…). Ik vind het brood wat rubberig, wel smakelijk. Ik maak het zelf vaak heel anders, ik ga eens een combinatie van de twee recepten proberen, met havermout vermalen tot meel bijvoorbeeld!

Dat waren de zoete gerechtjes. De hartige lunches en diners:

DSC_0209snack12

Weer bietenburger tussendoor!

Een bietenburger op brood met restjes groente. Doet het goed! Lijkt me ook lekker met de hoemoes van het volgende gerecht:

Zooo lekker… Mmm! Ik kon het niet laten een tijgerbolletje te kopen, dat vond ik vroeger zo lekker 🙂 broodjes met hoemoes -> paninigrill -> groente toevoegen en smullen maar 🙂

De volgende dag nog een keer:

DSC_0210diner12-1

Tosti + restjes met een salade van rode ui, kappertjes, tomatenmix en basilicum met appelciderazijn…

DSC_0211diner12-2

…en klaar om te smikkelen!

Geweldig veel hoemoes! De volgende keer voeg ik meer hoemoes toe aan de mix, die smaak vind ik zo lekker. Zelfgemaakte hoemoes, zodat ik zelf de dosering olie kan bepalen – en de soort olie: in die kant-en-klare hoemoes zit vaak zonnebloemolie, ik gebruik liever extra vergine olijfolie en een ‘lage dosering’. De salade is heerlijk!

Dit smakelijke sushigerecht heet Quinoa Sushi Rolls maar ik moet het even omdopen tot Millet Sushi Rolls, want ik heb gierst gebruikt (er stond al zoveel quinoa op het programma namelijk, gierst vind ik een goed alternatief en het is rijk aan ijzer). Ik gebruik normaliter tahin om de boel plakkerig te maken maar ik vind avocado een goed alternatief! In het recept stond dat je de groente er nadat je de rollen in stukjes had gesneden erin moest steken; ik heb het iets anders aangepakt en het gewoon om en om in m’n mond gestopt, hahaha. Lekker buiten in het zonnetje opgegeten ❤ het regent niet alleen maar in Londen!

DSC_0188lunch-9

Quinoasalade voor twee dagen

De Quinoasalade is niet helemaal mijn stijl, met boerenkool en bosui, en ik moet nog enigszins wennen aan de dressings van dit programma maar de avocado was er lekker bij. Gezond in elk geval! En hij ziet er ook smakelijk uit zo, mijns inziens 😉 Ik merk dat het presenteren van eten me goed doet, ik geniet meer van de maaltijd. Heerlijk om meer aandacht aan m’n eten te besteden!

DSC_0191diner9

Aardappel-curryfriet met salade

Dit was een bijzondere maaltijd. De aardappelchips zijn een stuk beter gelukt dan vorige week, yes! De salade was daarentegen smakeloos, echt jammer. Ik ga maar eens wat meer zelf inbrengen. Ik volg graag het recept vrij nauw de eerste keer dat ik iets maak, zeker gezien dit een programma is dat zorgvuldig is samengesteld, maar er wordt ook gezegd je eigen favoriete kruiden(-mixen) te gebruiken dus ik ga daar maar eens aan beginnen.

Deze avondmaaltijd was te doen. De bietenburgers geven smaak aan de rest, persoonlijk vind ik de salade te simpel. Ik zie mogelijkheden tot verbetering, dit komt nog een keer langs als ik het programma heb afgerond so stay tuned!

DSC_0203diner-11

Green Happy Spaghetti

‘Green’ en ‘Happy’ als in: Green Happiness, niet een spaghetti op basis van groene pesto. Heer-lijk!! Zeker happy 😀 Vullend door de tomatenpuree Zorgt wel voor trek naderhand, misschien door de tomaten, misschien door de witte pasta, misschien door de tarwe, misschien door alleen maar groenten… Helaas ben ik gaan snaaien. Voordat dit uit de klauwen liep, heb ik een portie havermout pap gemaakt. Dat hielp! Yes, een gezond alternatief gevonden én de tijd ervoor 😀

En toen…

DSC_0223ontbijt14-2

Maikel & Veerle aan het zaterdagse ontbijt

…toen was het tijd voor vakantie vieren! Deze twee vrienden kwamen vijf dagen langs, jeej! Dit was het ontbijt voor de laatste dag van week 2: Chocolate Dream Pancakes ❤

De komende dagen had ik tijd om wat te experimenteren: een of twee maaltijden vervangen, ingrediënten ‘ruilen’, ontbijtjes ruilen, veel beweging, hoe gaat uit eten samen met dit programma… Bijkomend voordeel is dat ik het programma iets kan uitsmeren, omdat ik merk dat het net iets te snel gaat allemaal. In plaats van dat de week op zondag begint, gaat ‘ie in het vervolg op woensdag beginnen. Dat begint volgende week, vandaag en de komende week ga ik nog wat ruilen en experimenteren. Aankomend weekend komen ook weer twee vrienden langs voor een paar dagen. Ik hoop voor die tijd een stukje te schrijven over de volgende reeks info & emergency sheets!

Ik heb gemerkt dat ik aan dit programma begon met het idee dat het vrij nauw luisterde en dat ik strikt moest zijn. Mijzelf kennende zou dat een uitdaging zijn geworden, want ik ben op mijn vrijheid gesteld – vrijheid is een van m’n kernwaarden. Het fijne aan dit programma is dat ze heel goed weten waar de gebruik(st)ers aan beginnen! Er worden veel tips gegeven voor aanpassingen die binnen het programma passen of blijven, zoals wat ik eerder zei over je favoriete kruiden, wat langer bij een week blijven, en ik ben begonnen met de tussendoortjes die uit een stuk fruit bestaan in te vullen door fruit van het seizoen: het is zomer dus er is veel meer keus.

See you soon!

Liefs!

Aside | Dit bericht werd geplaatst in gezondheid, health, voeding en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

