50 Days: al die informatie :)

Merel en Tessa hebben dit boek gemaakt. Ze hebben Voeding & Diëtiek gestudeerd en daarna nog Orthomoleculaire Geneeskunde. 6 jaar studeren! Klinkt mij in de oren als iets heel leuks, je zes jaar verdiepen in voeding en gezondheid en je dat eigen maken. Terugkijkend op m’n eigen studiepad, zal ik het ze maar niet nadoen 😉 Ik ben me er tenslotte al vier jaar in aan het verdiepen in m’n vrije tijd. Ze vertellen ook waar ze zelf gezondheidswijs vandaan komen en hoe hun opleiding heeft geholpen om gezond en gelukkig te zijn.

Your 50 Days of Green Happiness is een combinatie van theorie en praktijk. Veel info en ook emergency sheets gecombineerd met 50 dagmenu’s met boodschappenlijstjes per week. Zelf vind ik 2x per week boodschappen doen prettiger: minder sjouwen, versere groente aan het ‘eind’ van de week en ik krijg niet zo’n pijnscheut in m’n portemonnee als ik bij de kassa ben…

Zoals jullie hebben kunnen zien, beginnen ze met een before-foto, notering van gewicht en maten en een aantal vragen over je gezondheid. Als je dit voor en na het programma doet en naar ze e-mailt, krijg je een cadeautje. Telt erover bloggen ook? 😉 Er volgen een aantal instructies, zo raden ze je aan op welke manier het programma aan te passen als je merkt dat het eten niet (helemaal) of nog niet voor je werkt, zoals langer in een bepaalde week blijven of met welke ingrediënten je de maaltijden kan vergroten.

Green Info sheet - Kitchen Essentials

Voordat week 1 aan de beurt is, komen de Green Info sheets: wat voor keukenmateriaal je nodig hebt, de basics voor in je voorraadkast, voorbereiden, kauwen (echt een hele pagina hierover), hoe je te weinig tijd in de ochtend kunt aanpakken en hoe je het snelst meer energie krijgt. Wat ik herken, is het ‘inhalen’. De ene dag weinig eten, een dag ‘normaal’, een dag veel, allemaal door elkaar. Niet echt evenwichtig. Ik merk dat nu ook nog, op dag 13. Goed dat ik deze pagina’s weer doorneem, want er staat onder andere dat ik groente onbeperkt kan eten! Beter dan meer bountylollies maar de smaakpapillen willen ook wat. Voor calorieën kan ik kijken naar gezonde koolhydraatbronnen, ongeraffineerd dus. Niet te veel bountylollies, Maria… Goed om weer aan herinnerd te worden, ik was het glad vergeten!

Nog meer nuttigs: havermout werkt als bindmiddel in burgers. Eens kijken hoe de rodebietenburgers de volgende keer worden, als ik er havermout bij doe. Normaliter gebruik ik het pulp van bieten voor zulk soort burgers, het sap drink drink ik op – met nog wat sappen van andere groentesoorten gemengd, m’n favoriet is rode biet-wortel-bleekselderij-gember-citroen (inclusief schil). Dus, dan zit er minder vocht in en havermout absorbeert vocht. Uitdaging voor een ander moment.

Ook handig: het juiste fruit en de juiste groente voor in je tas! Het is terror om in de supermarkt te staan zonder verzadigd te zijn, kan ik je vertellen!  Koffie pas ná je ontbijt, schijnbaar is je energieniveau dan de gehele dag gebalanceerder (waar halen ze die informatie vandaan?). Kauwen! Ik heb geleerd: kauw net zo vaak als dat je tanden in je mond hebt. Ehm, voor mij dus 28 keer. Ik doe toch maar 30. Dit werkt goed voor de spijsvertering en geeft dus minder buikklachten. Wat zij er nog aan toevoegen is heel wat! Bijvoorbeeld dat je zo langzamer eet. Aangezien je maag pas na 20 minuten signalen doorgeeft aan je hersenen over hoe vol je zit, is dat wel nuttig.

En dan water. Voor je energie. Say what? Ja, je leest het goed. Uitdroging zorgt voor vermoeidheid 🙂 en hoofdpijn, en hongeraanvallen, en spierkramp… Afvalstoffen worden weggevoerd, zodat je systeem optimaal kan functioneren, dus ook het opnemen van al dat energie gevende voedsel 😉  Ik mag nog wel wat meer water gaan drinken. Punt is, ik wil niet te vaak naar de wc. En ik denk dat als je vaak naar de wc gaat, dat dit een teken is van dat je al genoeg water in je systeem hebt… op dat moment. Ik heb te leren wanneer precies ik water kan drinken. Nog meer zelfonderzoek, jeej 😛

Serieus, dat vind ik echt leuk. Echt echt echt *zucht* Soms word ik moe van mezelf!

BBgis

Echt serieus, ik wil dat weten. Ik zit hier nu met een glas water, tussen lunch en snackmoment in. Jippie!

Binnenkort nog meer theorie uit het boek! En ook week 2, wat is het weer zalig… Mmm!

Liefs!

Dit bericht werd geplaatst in gezondheid, health, voeding en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

