Week 1 van mijn 50 Days of Green Happiness

De tijd vliegt. Ik wilde eigenlijk op dag 1 beginnen maar ja, het is vakantie en niets moet 😉 Het was eerst even uitchecken! Waarom duurt dat altijd zo lang?! Goed, ik ben geland.

Het boek ging open. En ik ging lezen (dit was nog in Nederland). Wat een berg informatie! Ik heb het uitgelezen, heb veel geleerd, ben het met veel eens, heb hier en daar een kanttekening, en de vragen rijzen… wat ben ik toch een onderzoeker!

Nu, na week 1 geleefd te hebben, voel ik me een stuk rustiger. Heeft vast ook te maken met dat ik vakantie heb 😉 Er zit een formuliertje bij het boek dat je mag invullen op dagen 1, 30 en 50, om zo je voortgang te zien: gewicht, heupomvang en buikomvang maar ook een foto van jezelf! Nou, hier issie…

BBdag1Bijbehorende metingen: gewicht 75 kg, heupomvang 109 cm, buikomvang 83 cm.

Toen ik gezonder leefde, was dit respectievelijk 67 kg, 104 cm en 78 cm, als ik het me goed herinner…

Tja, ik vind mezelf er nog steeds prima uitzien maar ik leef(-de) niet gezond de afgelopen tijd en ik voelde me beter toen ik op de tweede reeks getallen zat… Er is een stelregel die zegt dat als je een ‘gezond’ leefpatroon aanhoudt (o.a. onbewerkt voedsel eten en genoeg beweging), dat je dan vanzelf je natuurlijke gewicht bereikt. Daarvan uitgaande zou ik weer naar m’n vorige waarden terug kunnen gaan. Ik ben benieuwd hoe 50 Days me bevalt.

Niet alleen wordt gevraagd om voorgenoemde drie waarden in te vullen maar ook om jezelf een cijfer te geven voor je gezondheid en energieniveau, klachten te omschrijven, momenten van energiedips te noteren, hoe vaak je naar de wc gaat, of je een opgeblazen gevoel ervaart, winderig bent, buikkrampen hebt, hoe je huid eruitziet, je oogwit, hoe sterk je nagels zijn en hoe dik je haar is. Dit allemaal op de drie peildagen. Ik kan je vertellen, op dag 1 zag het er allemaal niet zo best uit. Maar nu, dag 6, voel ik me al een stuk evenwichtiger.

Wat me nu al opvalt is dat ik beter lijk door te slapen, dat is fijn! Ik merk dat ik de eerste dagen echt honger bleef hebben, of was het trek? Ik merk nu namelijk dat ik wel trek houd (VRESELIJK om constant aan herinnerd te worden!!! Maar hier heb ik al tijden last van) maar dat m’n maag niet knort. Goed dat ik dit opmerk! Omdat ik dag 2 en 3 toch heb lopen snaaien, heb ik een extra portie bountylollies gemaakt voor deze eerste week. Hopelijk is dat genoeg…

<to be continued>

Zo, week 1 zit erop! Het is alweer dag 8. Tijd voor een review!

Wat valt me op:

  • ik blijf, vooral na de lunch, trek houden, ook vaak na het avondeten
    • ik ben benieuwd in hoeverre dit met eettijdstippen, type voeding en voedingswaarden, afkicken, menstruatiecyclus, vakantie en lichaamsbeweging te maken heeft
  • m’n huid is nog niet zoveel veranderd
    • heeft dit te maken met het reinigingsproces? Of met de menstruatiecyclus (het is bijna zover)?
  • ik slaap goed door
    • mogelijke redenen: vakantie, rustig aan doen, andere omgeving, dit nieuwe voedingspatroon
  • ik ga minder vaak naar de wc
    • met wat ik weet over gezonde voeding, vraag ik me af of dit juist goed of slecht is… ik eet wel veel minder vet nu en veel meer groenten
  • Voor de rest: m’n concentratie is nog niet veranderd, energierips lijken hetzelfde en soms ben ik nog lusteloos (ik beweeg dan ook niet zoveel op het moment, tijd voor yoga zometeen!)

Ik ben blij dat ik in elk geval weer plezier heb in het koken! Ik neem er dan ook de tijd voor, dat biedt ruimte om er van te kunnen genieten. En van het opeten. En van het foto’s maken: ik doe m’n best om het er appetijtelijk uit te laten zien (lukt niet altijd, see below…), dat maakt het extra feestelijk. M’n lichaam is m’n tempel, vaak gehoorde uitspraak en misschien cliché, maar ik sta daar achter, net zoals dat ik ben wat ik eet. Nou, nu wat foto’s van de gerechten van de eerste week!

IMG_20160731_134103

De eerste ronde boodschappen deze week (plus wat voorraad)

IMG_20160731_133035

De weg naar Party Pancakes…

IMG_20160731_133308

… echt een feestje! Een lust voor het oog en ook voor de smaakpapillen 😀

IMG_20160731_133845

Nog meer ontbijtjes: Mango Rice Dream Gone Banana: een bolletje en een kegeltje met bananensaus en banaan, eigenlijk met mango maar dat ging niet want die was ‘over datum’… en Half Baked Happy Oats, zo lekker! Tot nu toe zijn alle haverontbijtjes de oven ingegaan 😉

Ow, de ontbijtjes… Mmm!!! Het allereerste deze week was die half aangegeten havershizzle met blauwe bessen en aardbeien erop… wauw. Wauw! Ingrediënten mixen en hoppa! de oven in voor een warm ontbijt en een lekker korstje bovenop. Dit beviel zo goed dat ik de Overnight Oats ook de oven heb ingedaan en het ontbijt van vandaag (dag 8) ook. Ik maak de amandelmelk zelf: amandelen weken met water en een kneepje citroensap, vervolgens afspoelen en blenden met water. Mijn blender, een NutriBullet 900, is zo krachtig dat ik niet hoef te zeven. Vroeger ging dat met de keukenmachine en dan door een pantykous! Later maakte ik van het pulp dan meel – drogen in de droogoven – en dat gebruikte ik weer om mee te bakken. Dus alleen amandelen en water zit erin.

Al die haverontbijtjes vullen goed! Kan ik een paar uur op teren, fijn 🙂 Ook op die verrukkelijke Party Pancakes.

Na de rijstontbijtjes ging daarentegen wat minder soepel, daar kreeg ik toch snel wel honger van. Misschien omdat het geraffineerd is? Het recept schrijft sushirijst voor en ik heb risottorijst gebruikt. Misschien toch bruine rijst gebruiken de volgende keer… kijken wat voor effect dat heeft! Maar het maakte het niet minder lekker of zo, dat was prima in orde.

Ik merk wel dat ik de ahornsiroop en kokosbloesemsuiker wat te veel vind, vanaf deze week gebruik ik er wat minder van dan voorgeschreven en uiteindelijk wil ik het er helemaal uit hebben. Thuis gebruik ik normaliter alleen fruit om te zoeten.

IMG_20160731_134348

Soep, risotto en curry, alle drie lekker!

De soep hebben ze Sweet Mr. Potatosoup gedoopt. Persoonlijk zou ik het vernoemen naar het hoofdingrediënt, bloemkool, daarvan wordt 2x zoveel gebruikt namelijk. How ‘bout Flowery Ms Caulisoup?

De Curry Craziness ging er gemakkelijk in! Het valt me op dat de portie groente ten opzichte van de rijst ENORM is. Ik gebruik al eenzelfde hoeveelheid granen bij m’n avondeten maar zoveel groente, da’s nieuw. Vullend!

De Pompoenrisotto ging op een bedje van heel veel spinaziesalade, ook lekker. Ik wist trouwens niet dat ik zoveel salade kon eten, alle porties hebben veeeeel groene bladgroente. Maar ik had veel honger hierna. Veel trek. Dat ging mis (snaaien…). Witte rijst met alleen maar groenten (in tomatensaus), ik had beter kunnen weten. Met de spinaziesalade erbij ging het iets beter maar alsnog, tja, die trek!!! Onuitstaanbaar. Continu werd ik teruggeroepen naar m’n hongergevoel. Blech! Hopelijk is dat een ontwenningsverschijnsel. Ik ga het zien. Trouwens, het gerecht is wel lekker hoor 😉

Overigens, dit is de EERSTE KEER dat ik risotto lekker vind. Petje af, dames van 50 Days!

IMG_20160731_134517

Broodjes: falafel en rodebietenburger met salade, traktaties! Ook voor het oog 😉

Oh, wat ben ik blij dat deze week brood op het menu staat! Ik keek alweer uit naar dit specifieke brood in Engeland, wat ik vorig jaar ben leren kennen hier. S U P E R. De burger valt enigszins gemakkelijk uit elkaar, volgende keer maak ik ze met een ‘lijnzaadei’: wat gemalen lijnzaad met water mengen en een kwartiertje laten opstijven in de koelkast en hup! bij het deeg/ burger/ anything voor het binden. Overigens vind ik deze burgers lekkerder dan die ik maak volgens het recept van de Post Punk Kitchen, in deze laatste worden rijst en linzen gebruikt en in het recept van 50 Days kikkererwten. Ik ben gek op kikkererwten, m’n favoriete peulvrucht (is toch een peulvrucht..?)! Maar ik wil niet te eentonig eten…

En nog veel meer lekkers! Zoals deze snack, bountylollies:

Ik heb chocolade met lavendelolie gebruikt, omdat ik van Kyra de Vreeze weleens een kokossnack met lavendel heb gemaakt. Superlekker met kokos en citroenrasp! Framboos erbovenop, ziet er leuk uit maar hoeft niet per se qua smaak, tis wel een smaakexplosie in je mond en zeker een lekkere, persoonlijk vind ik lavendel-citroen-kokos genoeg. Ik heb deze later nogmaals gemaakt, omdat ik begon te snaaien. Toen heb ik van hetzelfde merk de smaak citroen-kardemom gebruikt en zonder topping. Minder uitgesproken, citroen zit er tenslotte al in en de kardemom is wel heel subtiel. Volgens mij helpt de lavendel ook wat tegen overeten, ik denk omdat het niet zo’n gebruikelijk ingrediënt is. Works for me 😉 en ga ik vaker maken!

Helaas voor mij zijn wat snacks ‘een handje rozijnen’, gatver, da’s echt niet voor mij weggelegd. Hooguit door de havermout maar dat is eigenlijk ook geen verrijking! Hoewel het wel ging in het ontbijtje van vanmorgen… Ik had nog wat rozijnen van de studentenhaver die m’n moeder me kado had gedaan, als die op zijn, zoek ik wat ander gedroogd fruit uit.

Een andere snack is chips, zelfgemaakt zonder olie uit de oven. Eergisteren een portie van op, lastig te maken! Thuis ook weleens gedaan maar mijn oven is veel slechter dan die hier. Deze is hetelucht en groooot, echt een fornuisoven. Maar thuis heb ik een mandoline, waarmee ik de aardappelschijfjes precies even dik kan schaven. Hoewel ik met de hand ook goed ben, is dat niet hetzelfde. Ondanks het lastige bakproces waren er een aantal echte chipjes bij. Met zout en paprikapoeder. Hm, thuis heb ik gerookt paprikapoeder, daarmee ga ik het ook nog eens proberen.

Later schrijf ik nog een stukje over de pagina’s info die bij deze week zaten. En ik ben benieuwd naar week 2!

Liefs!

 

Dit bericht werd geplaatst in voeding en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

